5 effectieve tips om je website een boost te geven
Je wilt dat je website klanten oplevert, maar dan moet je wel genoeg traffic genereren. Zaak dus dat je site optimaal werkt. Hoe? Ik geef je alvast vijf tips.
1. Begin met je hoofdboodschap
Kom meteen to the point, want bezoekers zijn zo weer weg. Ze willen weten wat het voordeel van jouw dienst of product voor ze is. Begin dus met je hoofdboodschap, duidelijk en vlot geschreven. Een bezoeker ziet dan direct of hij bij jouw bedrijf aan het juiste adres is. En of hij verder wil lezen. Een extra tip: begin nooit met ‘Welkom’, want dan ben je niet goed vindbaar voor Google. (Tenzij ‘Welkom’ de naam van je bedrijf is natuurlijk.) Zorg ervoor dat in de eerste regels van je webtekst woorden voorkomen waarop je gevonden wilt worden: je zoektermen.
2. Kan het een beetje sneller?
Snelheid is cruciaal. Draait je website te langzaam, dan is de kans groot dat bezoekers ’m (te) vlug weer verlaten. En niet meer terugkomen. Een effectieve manier om je laadsnelheid te verbeteren is het gewicht van je website verlagen. Meestal zijn de afbeeldingen het zwaarst. Verklein je het formaat of comprimeer je de bestanden, dan wordt je site een stuk sneller. Zorg dat je foto’s onder de 100 Kb blijven. Een andere maatregel is om de code van je pagina’s te optimaliseren. Tip: je kunt de snelheid van je site checken met deze tool van Google. Benieuwd naar andere tips? Ik geef je graag advies hoe jouw website optimaal presteert.
3. Film scoort
Een foto zegt meer dan duizend woorden, maar een video heeft nóg meer impact. Met video kun je een gevoel bijzonder goed overbrengen. En, omdat ik een fan ben van statistieken in Google Analytics: filmpjes zorgen ook voor een betere Google ranking. Je website komt dus hoger in de zoekresultaten te staan. Bovendien zullen bezoekers langer op je site blijven en de video’s misschien zelfs delen. Dit levert weer extra bezoek op en kan je conversie een boost geven. Bewegende beelden slokken helaas wel meer ruimte op, ze zijn zwaar voor de webserver. Zet ze dus bewust in.
4. Google Analytics: meten is weten
Wie bezoeken je website en wat doen ze er? Een belangrijke vraag. Want als je precies weet wat er op je site gebeurt, kun je je website goed afstemmen op de behoeften van je bezoekers. Meten is weten. Dankzij het gebruiksvriendelijke hulpmiddel Google Analytics kun je de statistieken van je website zelf bijhouden. Bovendien is Analytics gratis, dus maak er gretig gebruik van en begin nu. Geen zin om zelf de statistieken in te duiken? Formfest kan het ook voor je doen.
5. Verleid je bezoeker met call-to-action buttons
Call-to-action buttons (CTA) zijn duidelijke, opvallende knoppen in een van je huisstijlkleuren. Of ‒ nog beter ‒ in een afwijkende kleur, zodat ze meteen in het oog springen. Een CTA is letterlijk een oproep tot actie. Je websitebezoekers willen namelijk weten wat hun volgende handeling zal zijn, anders zijn ze gauw weer vertrokken. Het doel van de boodschap op de knop is om de lezer te verleiden. Bijvoorbeeld tot het kopen van een product of tot het sturen van een bericht. Zorg dat je tekst heel concreet is. Dan is het voor de bezoeker glashelder wat er gebeurt wanneer hij op de betreffende knop drukt. CTA werkt het best als je de boodschap in de ik-vorm schrijft. Mensen voelen zich eerder aangesproken door een zin als ‘Ik maak graag kennis’ of ‘Meld mij aan voor de nieuwsbrief’.
Meer weten?
Ik hoop dat ik je met deze tips heb geïnspireerd om je website nog succesvoller te maken.
- Heb je zelf geen tijd om aan je online bereik te werken?
- Laat je het liever aan een expert over?
- Wil je graag eens een onafhankelijke websiteanalyse laten maken?
Aarzel dan niet en neem contact met me op.