Hoe kies je het juiste lettertype voor jouw merk?

keuzelettertype 1116x626 1

Hoe kies je het juiste lettertype voor jouw merk?

Een goed gekozen lettertype versterkt je boodschap. Maar hoe bepaal je wat het juiste lettertype is voor jouw merk en website? De keuze is enorm. Daarom vertel ik je in dit blogbericht waar je op moet letten bij het bepalen van je font(s).

 

Wat wil je uitstralen?

In de wereld van typografie is er ontzettend veel keuze. Om het juiste lettertype te kunnen bepalen, moet je je allereerst afvragen wat je wilt dat jouw merk uitstraalt en wie je doelgroep is. Past daar een zakelijke stijl bij of juist een persoonlijke? En kijk naar je content: hoeveel en wat voor soort informatie communiceer je? Kies vervolgens een lettertype dat aansluit bij deze aspecten, en dat de juiste associatie oproept (informeel, formeel, klassiek, elegant, vrolijk, modern…).

 

Gratis of betaald?

Er zijn miljoenen fonts beschikbaar, gratis of betaald. Ga je voor een gratis lettertype? Realiseer je dan dat de meeste hiervan maar in één variant beschikbaar zijn. Je kunt de tekst bijvoorbeeld niet cursief of bold maken. Wat je website betreft kan het voorkomen dat de letters er in de ene browser goed uitzien maar in de andere niet. Een ander nadeel van gratis fonts is dat ze vaak alleen voor persoonlijk gebruik zijn bedoeld. Ze hebben dan geen commerciële licenties. Een betrouwbare website voor gratis fonts is Google Fonts en kijk ook eens op Font Squirrel en 1001 Fonts.

Voor mijn ontwerpen betaal ik graag voor een kwalitatief goed font. Een betaald lettertype heeft als voordeel dat het met veel zorg is ontworpen en op alle apparaten en browsers dezelfde kwaliteit geeft. Goede sites voor betaalde fonts zijn MyFonts of FontShop.

Een goede fontkeuze kan het verschil maken tussen een amateuristisch en een professioneel ogend design.

 

Less is more

Probeer het aantal verschillende lettertypes te beperken tot één of twee goede die fijn combineren. Een tekst met veel lettertypes oogt rommelig, waardoor je wordt afgeleid van de boodschap. Ook voor de performance van je website is het nadelig. Kies je er twee? Zorg er dan voor dat ze niet op elkaar lijken. Een andere tip: gebruik niet te veel diktes. Kies bijvoorbeeld maar één dikke en één dunne fontsoort. Dit komt de snelheid van je website ten goede, aangezien je de laadtijd van het font op die manier laag houdt.

 

Webfonts

Er zijn veel lettertypes die standaard op je computer zijn geïnstalleerd, zoals Arial en Times New Roman. Wil je nou een ander font op je website gebruiken, dan moet je die meeleveren aan de browser. Zorg er dus voor dat het lettertype dat je kiest een webfont is. En dus beschikt over een goede, veilige webversie. Google Fonts zijn bijvoorbeeld snel en makkelijk te gebruiken op elke site. Heb je een WordPress website? De kans is dan groot dat de webfonts van Google al zijn geïntegreerd in je thema en dat je ze dus heel makkelijk kunt selecteren.

 

Gluren bij de buren

Zie je door de bomen het bos niet meer? Kijk eens rond wat andere bedrijven op hun websites doen. Laat je inspireren. Kom je een lettertype tegen dat je aanspreekt? Check dan welke het is, door bijvoorbeeld een printscreen te maken van de tekst in kwestie en deze afbeelding te uploaden op What The Font. De site vertelt je vervolgens welk lettertype het is. Gebruik je Google Chrome als browser, installeer dan de superhandige extension FontFace Ninja. Je achterhaalt hiermee snel en simpel het gebruikte lettertype op een website én je kunt meteen doorklikken om het font te downloaden. Op een site als Fonts in Use kun je op een leuke manier inspiratie opdoen. Selecteer bij ‘typeface’ welke je overweegt te gebruiken en je krijgt allerlei toepassingen van het font te zien.

 

Probeer het font uit

Heb je een geschikt font gevonden, test het dan eerst grondig voordat je het daadwerkelijk gaat gebruiken op je website. Want: draait je site nog steeds goed? Behoudt het font zijn kwaliteit op verschillende apparaten en in alle internetbrowsers? Is het duidelijk leesbaar? Meet ook meteen het contrast tussen tekst en achtergrondkleur. Dit kan met de Colour Contrast Analyser. Een tekst leest namelijk veel prettiger als het contrast hoog genoeg is.

 

Meer weten?

Hopelijk heb je door deze blog een idee gekregen hoe je een geschikt lettertype voor jouw merk en website kunt kiezen en waar je allemaal op moet letten. Probeer bovenstaande tips eens uit, ik ben benieuwd wat het je brengt.

Kun je geen keuze maken en wil je ook mooie typografie voor je merk? Of geef je het ontwerp van je huisstijl en site liever helemaal uit handen? Je kunt altijd contact met me opnemen voor advies.

Top
Lieke de Vink
Formfest
Branding en Webdesign
Design dat smoelt en een website die leads genereert.

BEZOEK ADDRES
Vissersdijk Beneden 19
Dordrecht

VRAGEN? FANMAIL? OFFERTE OPVRAGEN?

lieke@formfest.nl

SOCIAL MEDIA