Deze 5 dingen moet je weten voordat je aan de slag gaat met je website
Ben je toe aan een nieuwe website en wil je het liefst zo snel mogelijk iemand inschakelen om ’m te bouwen? Dat kan. Maar… Wil je het beste resultaat? Zorg dan éérst dat je deze vijf zaken voor elkaar hebt. Het bevordert niet alleen de kwaliteit van je website, het bespaart je uiteindelijk ook een hoop tijd.
1. Wat wil je bereiken met je website?
Het lijkt heel logisch en daarom zou je ’t bijna vergeten. Maar deze vraag is enorm belangrijk voor het ontwerp van je website. Voordat je aan de slag gaat, moet je duidelijk weten wat je doel is (of je doelen zijn). Waarom heb je eigenlijk een website nodig?
Doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:
- Je merk promoten
- Meer klanten trekken
- Een platform voor je leden
- Nieuwsfunctie vervullen
- Blogs publiceren
- B2B-contact
- (Digitale of fysieke) producten verkopen
- Diensten verkopen
- Informatie verschaffen
- E-maillijst laten groeien
- Onderwijs bieden (e-learning)
Welke doelen je ook hebt, zorg ervoor dat je ze helder voor ogen houdt bij het ontwerpen van je website.
2. Bepaal je doelgroep
Wie wil je naar jouw website trekken? Wie wil je laten weten dat ze bij jóú moeten zijn? Als het goed is natuurlijk jouw lievelingsklant. Maar wie is dat precies? Misschien richt je je op een heel specifieke doelgroep of heb je juist een breed publiek. Creëer altijd eerst een duidelijk beeld van wie je ideale klant is, met al zijn wensen en behoeften.
Wat verwacht jouw ideale klant op je website te vinden? Laat de website daar dan op aansluiten. Dan is de kans veel groter dat jouw site het door jou gewenste effect heeft.
3. Claim ’m!
Is je website voor een nog op te richten bedrijf? Check je bedrijfsnaam dan allereerst bij de KVK voordat je je daar inschrijft.
Bij een nieuwe website hoort natuurlijk ook een domein. Zorg ervoor dat je een sterke domeinnaam bedenkt, zodat klanten de URL goed kunnen onthouden. Én ze jouw website sneller (weer) zullen bezoeken. Kies overigens altijd voor een domeinnaam zonder streepjes, in verband met de vindbaarheid.
Heb je een goed idee voor een domeinnaam? Check dan eerst of hij nog beschikbaar is en of er niet toevallig websites zijn met vergelijkbare namen, want dat kan verwarring opleveren.
TIP! Gebruik https://sidn.nl wanneer je wilt bekijken of de door jou bedachte domeinnaam al bestaat. Zo weet je zeker dat niemand jouw domein claimt wanneer je deze aan het uitproberen bent op internet.
Vergeet niet om de naam ook op je socialmediakanalen vast te leggen. Heb je een (buitenlandse) concurrent? Plaats op socials dan bijvoorbeeld .nl achter je naam.
Verder kun je eventueel je idee laten registreren in het i-DEPOT van BOIP, als je later wilt kunnen aantonen dat jij degene bent die het idee heeft gecreëerd, bedacht of ontworpen.
4. Doe je huis(stijl)werk
Jouw website is veel makkelijker én efficiënter te ontwikkelen wanneer je een huisstijl hebt. Met duidelijke huisstijlrichtlijnen, uitgewerkt in een brandbook. Een webdesigner kan deze informatie namelijk gebruiken om de (nieuwe) website perfect aan te laten sluiten bij je branding. Waardoor online bezoekers jouw site duidelijker herkennen als onderdeel van je bedrijf.
Het is dus belangrijk om een duidelijke visuele identiteit te hebben. Stel jezelf eens de volgende vragen:
√ Voldoet mijn logo, wat straalt het uit?
√ Wat is het kleurenpalet van mijn huisstijl?
√ Wat zijn mijn basisfonts, welke typografie gebruik ik?
√ Wat voor beeld wil ik gebruiken om mijn boodschap over te brengen?
Een webdesigner gebruikt bovenstaande elementen – logo, kleur, typografie en beeld – om de website de juiste, voor jouw bedrijf kenmerkende look-and-feel te geven.
Pas als je een krachtige visuele identiteit hebt, kun je deze goed doorvertalen naar je website. Heb je nog geen huisstijl? Neem dan eens contact met me op, ik denk graag met je mee. Formfest zorgt namelijk voor herkenbare merken die zich onderscheiden van de concurrentie.
5. Picture perfect
Beeld bepaalt voor een groot deel de sfeer die je website uitstraalt. Een foto zegt meer dan duizend woorden, toch? Denk dan ook goed na over wat je met de beelden op je site wilt overbrengen. Welke fotografiestijl past daar het best bij? Om daar achter te komen kun je op internet wat voorbeelden opzoeken die jou aanspreken. Websites met foto’s in de stijl die matcht bij jouw merk.
Vervolgens kies je een professionele fotograaf die de gewenste sfeer kan neerzetten en de benodigde beelden voor je website maakt. Ook belangrijk is dat je een klik hebt met hem of haar, want dat levert uiteindelijk de beste foto’s op.
Vind je het lastig om een keuze te maken? Dit zijn fotografen waar ik graag mee werk voor de websites die ik ontwerp:
- Marie Louise Photography
- Marit van den Berg Photography
- Vivienne Magalie
- Prisca Visser
- Van Krimpen Fotografie
Je kunt natuurlijk ook stockbeelden gebruiken, maar mijn advies is om dat alléén in combinatie met eigen foto’s te doen. Het is namelijk heel goed te zien of een beeld origineel is of niet.
Er zijn natuurlijk meer zaken waar je rekening mee moet houden wanneer je een nieuwe website wilt laten maken, maar bovenstaande vijf punten zijn in ieder geval een heel goed begin.
Succes!
Wie gaat je website bouwen?
Heb je wat gehad aan mijn tips? En wil je nu echt gaan bouwen aan je website, letterlijk en figuurlijk? Ik help je daar graag bij, van A tot Z. Door mijn ervaring als grafisch ontwerper en kennis van online marketing maak ik een website die jouw bedrijf goed in beeld brengt. Interesse? Neem dan vrijblijvend contact met me op.