6 signalen om nú te investeren in een nieuwe visuele branding
Vraag je je wel eens af of je toe bent aan een ‘rebranding’? In dit tijdperk van veranderingen is het namelijk nóg belangrijker dat de positionering van je bedrijf klopt. Maar hoe bepaal je of dit het juiste moment is voor een nieuwe visuele identiteit en website?
Hieronder geef ik je zes tekenen die erop kunnen wijzen dat het verstandig is om voor een nieuwe visuele branding te gaan…
1. Je bent niet trots op je merk
Je bent als ondernemer klein begonnen en hebt bij de start bespaard op je logo en huisstijl. Je bedrijf is inmiddels gegroeid, maar je uitstraling is achtergebleven en past niet meer bij het bedrijf van nu.
De huidige identiteit voelt dus achterhaald. Je verontschuldigt je regelmatig voor je visitekaartje. Of vertelt klanten dat ze je website beter niet op hun mobiel kunnen bekijken.
Hoe tof zou het zijn als je een kaartje hebt waar je echt trots op bent? Berichten op social media die je met liefde deelt? Of een uithangbord waar je wel drie keer langs wilt rijden omdat je het zo mooi vindt?
2. Je website komt maar niet van de grond
Je bent van plan om je eigen website te bouwen, maar je komt er maar niet aan toe. Natuurlijk kan iedereen tegenwoordig zelf een website maken, er zijn online tools genoeg. Maar je hebt nog meer te doen.
Bovendien, je bent geen webdesigner. Achter ieder goed ontwerp zit een goed concept, oog voor design en techniek. Een ontwerp is meer dan een leuk lettertype en een kekke kleur. En hoe werkt SEO eigenlijk? Hoe kun je het best je pagina indelen om meer conversies te krijgen?
Schakel je een goede vormgever in, dan krijg je een professionele en unieke website die ook nog eens technisch goed in elkaar zit. Én jij kunt je mooi focussen op je klanten – en het binnenhalen ervan.
3. Je merk valt niet op tussen concurrenten
Een nieuwe, verrassende huisstijl kan het verschil maken, en jouw business een nieuwe boost geven. Zodat je gaat voorlopen op de concurrentie. Zéker als jij het net even anders aanpakt dan de rest.
Binnen iedere branche liggen de clichés namelijk op de loer. Behalve dat je wilt dat jouw huisstijl minstens zo aantrekkelijk is als die van je concurrenten, is het ook belangrijk dat jouw merk zich duidelijk onderscheidt van de andere bedrijven.
Door een origineel ontwerp valt jouw merk beter op en blijft het langer hangen bij (potentiële) klanten.
4. Je probeert steeds een nieuw lettertype uit
Wil je dat jouw merk herkenbaar is? Zorg dan voor consistentie! Als je niet consistent bent, wordt je visuele identiteit steeds onduidelijker en gaan mensen hun eigen beeld vormen van jouw merk.
Typografie, kleurgebruik, vorm… Allemaal onderdelen die op elke uiting hetzelfde gevoel moeten uitdragen. Als je trouw blijft aan je huisstijl, in ál je communicatie, wordt jouw merk makkelijker herkend. Het is dus belangrijk om zowel op je visitekaartje, je social media als je website jouw unieke stijl aan te houden.
Een brandbook vormt hierbij een onmisbare tool. Net als een goede set met logo’s, waarmee je je visuele branding op alle soorten media kunt toepassen. Zaken die een goede vormgever bij de restyling van je huisstijl voor je verzorgt.
5. Je bereikt je ideale klant niet
Trek je momenteel niet de klanten aan die je zou willen? Dat kan betekenen dat je een rebranding nodig hebt. Misschien is je doelgroep wel toe aan verandering en klopt de visuele identiteit van je bedrijf niet meer.
Zorg ervoor dat je helder voor ogen hebt wie je ideale klant is en wat hem aanspreekt. Zodat je voor een passende huisstijl kunt gaan. Wil je je huidige doelgroep uitbreiden? Ook dan kan het een goed idee zijn om te rebranden.
Met een sterk merk dat bij je bedrijf past, trek je klanten die bij jouw bedrijf passen sneller aan en kun je meer impact maken.
6. Je huisstijl is niet meer van deze tijd
De laatste jaren is er veel veranderd op het gebied van (online) design en branding. Het kan dus goed zijn dat je huisstijl is verouderd en een gedateerde uitstraling heeft.
Misschien ziet je logo er vrij druk uit, met schaduwen of kleurovergangen, terwijl het ontwerp van logo’s de laatste jaren juist zo simpel mogelijk wordt gehouden. Less is more. Bij restyling zie je tegenwoordig vaak dat de basisvormen blijven en alle ‘decoratie’ wordt verwijderd.
Je hoeft natuurlijk niet met elke trend mee te gaan, maar wees je ervan bewust dat een oude huisstijl onprofessioneel over kan komen. En het updaten van je logo en huisstijl hoeft niet extreem te zijn, het kan ook om subtiele veranderingen gaan. Als het merk maar herkenbaar en sterk blijft!
Geïnteresseerd?
Realiseer je je na het lezen van de zes signalen dat jouw huisstijl ook wel eens aan vervanging toe kan zijn? Neem dan contact met me op, ik denk graag met je mee. Formfest zorgt ervoor dat jouw merk (weer) herkenbaar is en zich onderscheidt van de concurrent. Want met een krachtige huisstijl krijgt jouw merk de aandacht die het verdient.