Hoe schrijf je teksten waar Google blij van wordt?

blank

Hoe schrijf je teksten waar Google blij van wordt?

Helaas zeggen een krachtig merk en een prachtige website nog niets over het aantal mensen dat jouw bedrijf op internet weet te vinden. Als de leesbaarheid van je teksten niet goed is, komt je website namelijk nooit hoog in de zoekresultaten van Google. Hoe creëer je dan wel meer verkeer naar je website, op een organische manier? Door goede SEO-teksten te schrijven, waar Google blij van wordt!

Het schrijven van SEO-teksten is natuurlijk een vak apart, maar ik geef je in dit artikel een aantal tips die heel handig zijn als je zelf met zoekmachinevriendelijke teksten aan de slag wilt gaan.

 

Waarde is key

Allereerst even een kanttekening. Je kunt nog zoveel ‘SEO-trucjes’ uithalen om de leesbaarheid van je teksten te verbeteren, maar als lezers jouw content niet interessant vinden en er niets aan hebben, zal je site echt niet goed gaan scoren in de organische ranking. Google beloont alleen content die waarde biedt met een hoge plaats in de zoekresultaten.

Is de informatiewaarde van je teksten helemaal in orde? Volg dan onderstaande richtlijnen om ervoor te zorgen dat Google jouw webteksten positief waardeert.

 

Goede structuur

Het belangrijkste is dat je je teksten zo eenvoudig en prettig mogelijk structureert. Dit is gunstig voor de leesbaarheid van jouw website, het zet de lezer eerder aan tot actie, én het bevordert de vindbaarheid in Google. Denk bij structuur aan de volgende zaken:

  • TITEL | Maak een zoekmachinevriendelijke en treffende titel, want de kop is het eerste wat jouw bezoekers zien. Wil je dat ze verder lezen? Dan moet de titel duidelijk en aantrekkelijk genoeg zijn.
  • INLEIDING | Je inleiding bevat vaak de belangrijkste boodschap en de conclusies van je tekst. De intro moet pakkend zijn en een goede afspiegeling vormen van de rest van je tekst. Hij bevat bij voorkeur tussen de 50 en 150 woorden.
  • PARAGRAFEN | Deel je je teksten in paragrafen/alinea’s in, dan kan zowel Google als een lezer ze beter ‘scannen’. Alinea’s zorgen voor witruimte, bieden structuur en houden de lezer bij de les. Voor een goede leesbaarheid houd je een maximale lengte van 100 woorden per alinea aan.
  • TUSSENKOPJES | Zeker wanneer jouw webtekst vrij lang is, zijn kopjes tussen de alinea’s enorm belangrijk. Tussenkopjes zijn goed voor SEO, maar ook voor de leesbaarheid. Zorg er zoveel mogelijk voor dat je in de kopjes relevante zoekwoorden verwerkt, die je in WordPress als H2, H3 of H4 invoert.
  • OPSOMMINGEN | Het vierde punt in dit lijstje: gebruik opsommingen. Lijstjes breken je tekst namelijk, maken ’m fijn scanbaar en zorgen voor een goede leesbaarheid.
  • STERK AFSLUITEN | Denk ook aan een slimme afsluiting van je SEO-tekst, met een goede conclusie. Eindig bijvoorbeeld met een onweerstaanbare download (van een weggever), waarin je meteen een opt-informulier voor je mailinglijst verwerkt. Aan het einde van je tekst spoor je de lezer dus aan om iets te doen.

 

Lang of kort verhaal?

Er is veel onderzoek gedaan naar de beste lengte van webteksten, maar de meningen verschillen. Voor mij is het belangrijkste uitgangspunt dat de tekst goed gestructureerd en geschreven moet zijn. Het heeft geen zin om extra alinea’s te schrijven om zoekmachines te ‘pleasen’. Ik zou wel een absolute ondergrens van 300 woorden aanhouden.

 

Kwaliteit boven kwantiteit

Het komt erop neer dat je jouw webtekst simpelweg zo lang moet maken als nodig is. Het gaat om de inhoud, niet om het aantal woorden. Om kwaliteit en niet om kwantiteit. Voor Google (en je klant natuurlijk) is vooral interessant dat jouw tekst het allerbeste aansluit bij de zoekvraag. En dat kan vaak prima met een tekst van minder dan 2000 woorden. Ga je tekst dus niet onnodig en geforceerd oprekken!

 

Zinnige zinslengte

Te lange zinnen zijn moeilijk te lezen en begrijpen, zeker online. Maar wat is te lang? De ideale zinslengte hangt af van het taalniveau van de lezers, maar gemiddeld zijn zinnen tot 20 woorden voor de meeste mensen goed te begrijpen. (Deze zin bestond uit 25 woorden.) Hier en daar een lange zin is helemaal niet erg, maar beperk de zinslengte waar mogelijk. Voor een goede leesbaarheid mag maximaal een kwart van de zinnen in je tekst een lengte hebben van meer dan 20 woorden.

 

Taalgebruik

Structuur en lengte dus. Maar wat speelt nog meer een belangrijke rol bij het schrijven van goede SEO-teksten? Je taalgebruik. Google wordt namelijk steeds beter in het begrijpen en interpreteren van taal. Houd je in jouw teksten rekening met onderstaande aspecten, dan vergroot je de kans dat je SEO-teksten goed scoren aanzienlijk.

 

  • VARIATIE | Lezers zien graag variatie in een tekst. Gebruik bijvoorbeeld korte en lange zinnen door elkaar. Maar zorg ook voor variatie in je woordgebruik, voorkom dat je woorden gaat herhalen. Hoe? Herken stopwoordjes, zoek synoniemen voor veelvoorkomende woorden in je tekst, en gebruik verwijswoorden. ‘Daan is bezig met een artikel. Hij heeft het al bijna af.’ Denk tot slot ook aan het afwisselen van de woordvolgorde.
  • ACTIEF | Vermijd de lijdende vorm zoveel mogelijk, passieve zinnen hebben een negatief effect op hoe Google de leesbaarheid van je tekst beoordeelt. Zinnen in de lijdende vorm (‘Deze tekst werd geschreven door de SEO-expert’) komen vrij onpersoonlijk over en zijn vaak minder vlot. Probeer dus zoveel mogelijk in de actieve vorm te schrijven. (‘De SEO-expert schreef deze tekst.’)
  • TRANSITION WORDS | Een tekst leest prettiger wanneer je voldoende woorden gebruikt die zinnen en delen van zinnen verbinden, de zogenaamde ‘transition words’ of overgangswoorden. Dit zijn woorden als: ten eerste, bovendien, tot slot, maar, echter, daarnaast, hoewel, omdat, daarentegen, tenzij, vooral, onder andere, zoals, bijvoorbeeld, waarschijnlijk, misschien enzovoort. Overgangswoorden helpen de lezer om informatie aan elkaar te linken, en ze zorgen voor structuur in je teksten.

 

Zoekwoorden

Je vergroot de vindbaarheid van je webtekst als je het (belangrijkste) zoekwoord laat voorkomen in de titel, inleiding, tussenkopjes en lopende tekst. Houd dit dus in gedachten tijdens het schrijven. Maar overdrijf het niet. Het belangrijkste is namelijk nog altijd dat jouw tekst op inhoud goed aansluit bij de gevraagde zoekterm(en). Google is in staat om teksten te beoordelen op natuurlijk taalgebruik. De zoekmachine herkent geforceerd gebruik van zoekwoorden en zal dat ‘afstraffen’.

 

Yoast mag het weten

Tot slot een tip! Met Yoast kun je de content van je webpagina’s heel makkelijk laten analyseren. Deze handige plug-in laat zien of jouw teksten aan de SEO-richtlijnen voldoen en dus zoekmachinevriendelijk zijn. Aan de hand van die analyse krijg je aanwijzingen die je helpen om de tekst te optimaliseren voor je gekozen zoekterm(en).

Maak je nog geen gebruik van Yoast?
Je kunt ’m als volgt downloaden en installeren: 
  1. Log in op je WordPress-site
  2. Klik aan de linkerzijde op ‘Plugins’
  3. Ga naar het menu-item ‘Nieuwe plugin‘
  4. Vul in het zoekveld in: ‘SEO Yoast’ en klik op ‘Plugins zoeken’
  5. Selecteer de plugin ‘WordPress SEO by Yoast’ en klik op ‘Nu installeren’
  6. Klik vervolgens op ‘Plugin installeren’.
  7. Klik na de installatie op ‘Plugin activeren’

Beter scoren met je SEO-teksten?

Komt jouw website maar niet hoger in de ranking van Google? Neem dan vrijblijvend contact met me op, zodat we samen kunnen kijken wat er nodig is om een website te creëren die optimaal werkt. Zowel voor potentiële klanten als voor de zoekmachines.

Top
Lieke de Vink
Formfest
Branding en Webdesign
Design dat smoelt en een website die leads genereert.

BEZOEK ADDRES
Vissersdijk Beneden 19
Dordrecht

VRAGEN? FANMAIL? OFFERTE OPVRAGEN?

lieke@formfest.nl

SOCIAL MEDIA