
Stappenplan voor een nieuwe visuele identiteit & website
Formfest staat voor branding & webdesign, op een heldere, effectieve manier. Maar wat kun je precies verwachten wanneer je mij inschakelt voor jouw nieuwe huisstijl of website? De weg naar een succesvol merk, hoe ziet die eruit?
Kies je voor Formfest, dan denk ik van begin tot eind met je mee. Om zo sámen tot een sterk merk te komen. Het proces start bij een nieuwe visuele identiteit, de basisuitstraling van je bedrijf. Pas als je een krachtige huisstijl hebt, kun je deze goed doorvertalen naar je website.
Stappenplan voor een nieuwe visuele identiteit
Sterke branding zorgt ervoor dat jouw merk herkenbaar is en zich onderscheidt van de concurrent. Maar hoe bereik je dat? De werkwijze van Formfest bestaat uit twee fases:
1. Conceptfase
In deze fase staat het creatieve proces centraal dat tot een onderscheidend beeldmerk en unieke visuele stijl leidt.
Ik begin met een concurrentieonderzoek: wat doen de concurrenten, hoe kan jouw bedrijf eruit springen? En welke wensen en behoeftes heeft je doelgroep? Ook denk ik strategisch mee: wat is de kern van jouw verhaal en welke diensten bied je aan?
Deze gegevens helpen me om verschillende stijlen te creëren die passen bij jouw merk en de positionering daarvan. Naar aanleiding van mijn stijlstudies maak ik verschillende conceptontwerpen, met originele fonts, kleuren, beeldelementen, fotografie, vormen en natuurlijk een aantrekkelijk logo.
Na mijn presentatie van de ontwerpen bepaal je welk ontwerp jouw bedrijf het best weergeeft.
2. Uitwerkingsfase
Het is tijd voor de uitwerking van het gekozen conceptontwerp uit fase 1. Eventuele op- of aanmerkingen voer ik door en de visuele identiteit wordt verder gedefinieerd. Kortom, we zetten de puntjes op de i.
Het eindresultaat verwerk ik in een brandbook. Dit vormt het uitgangspunt voor de ontwikkeling van verschillende communicatie-uitingen, zoals je visitekaartjes, banners, briefpapier en borden. Ook krijg je van mij richtlijnen hoe je je huisstijl kunt doortrekken naar social media.
Stappenplan voor een nieuwe website
Wanneer je huisstijl staat, is je website aan de beurt. Deze wordt in vijf fases gerealiseerd:
1. Research
Allereerst bepalen we de informatiearchitectuur van je website. Ook gaan we aan de slag met de content. Welke onderdelen komen op de homepagina en wat worden de namen van de pagina’s? Door een juiste structuur op te zetten is de website straks overzichtelijk en goed leesbaar voor jouw klant. De optimalisatie van de content zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent in Google. Is de informatiearchitectuur helder, dan stel ik een passende basisindeling voor als uitgangspunt voor je site.
2. Design
De gekozen basisindeling is uitgangspunt voor het visuele ontwerp, dat ik in deze fase verder uitwerk. Bij de ontwikkeling van een optimaal design zijn online vindbaarheid en interactie met de doelgroep belangrijke factoren. Ook typografie speelt een grote rol. Door rekening te houden met het aantal regels, de lengte van de zinnen en slim gebruik van mooie, moderne fonts worden webteksten toegankelijker voor bezoekers.
3. Bouw website
Na akkoord verwerk ik het design van fase 2 in het functionele ontwerp: we zijn toegekomen aan de technische ontwikkeling van de website. Ik configureer het contentmanagementsysteem (CMS), waarna de vormgeving en functionaliteiten in het CMS worden geïntegreerd. Aan het eind van deze fase staat je website in de testomgeving.
4. Live-instructie
Ik nodig je uit bij mij op kantoor om je uitleg te geven over hoe je de website zelf kunt bewerken en bijhouden. Daarnaast krijg je tips en tricks voor een optimale vindbaarheid.
5. Oplevering
De website wordt op het afgesproken moment op het beschikbare domein gezet. Je site is live!
Extra impact
Last but not least… Ik kan na bovenstaand traject ook voor je regelen dat zoveel mogelijk potentiële klanten jouw website zien. Door onderzoek te doen naar welke succesvolle zoektermen de online vindbaarheid van je bedrijf vergroten. Én door Google Ads effectief in te zetten, zodat je via SEA (Search Engine Advertising) je doelgroep bereikt en altijd degene aanspreekt die interesse heeft in jouw product of dienst.
Meer weten?
Heb je door het lezen van deze blog een beter beeld van mijn werkwijze gekregen en wil je ook een nieuwe huisstijl en website? Of wil je dat je bedrijf beter online te vinden is? Neem dan contact met me op, ik hoor graag van je.