Wat zijn de juiste kleuren voor jouw bedrijf?
Kleuren zijn van grote invloed op de uitstraling van je bedrijf, ze vormen een belangrijk onderdeel van je huisstijl. Laat je een (nieuwe) visuele identiteit ontwikkelen, dan is het dus essentieel om erachter te komen wat de juiste kleuren zijn voor jouw merk. En dat gaat verder dan persoonlijke voorkeur of je gevoel…
Wil je het kleurgebruik in je huisstijl optimaal benutten? Houd bij het kiezen van één of meerdere basiskleuren dan rekening met psychologische kleurassociaties en kleurvoorkeuren van je doelgroep.
Kleur is emotie!
Met de krachtige kleur rood trek je bijvoorbeeld snel de aandacht, rood staat voor energie, passie en warmte. Groen daarentegen wordt geassocieerd met natuur, hoop, groei, puurheid en duurzaamheid. En de psychologisch sterke kleur geel straalt licht, optimisme, creativiteit en vriendelijkheid uit. Blauw roept gevoelens op van veiligheid, rust, loyaliteit, betrouwbaarheid en stabiliteit. Bovendien is het wereldwijd de meest favoriete kleur. Benieuwd naar de andere kleuren? Je vindt ze in dit overzichtje met psychologische kleurassociaties.
It’s all in the mix
Ook de manier waarop je kleuren combineert heeft effect op de uitstraling van je merk. Met ton sur ton creëer je bijvoorbeeld rust. Contrasterende kleuren daarentegen zijn heel grafisch en maken de visuele identiteit speels. Meer harmonie krijg je met kleuren die vrij dicht bij elkaar liggen, zoals lichtbruin en geel. En wat ook goed kan werken is juist een breed pallet aan kleuren, die je voor verschillende doeleinden kunt toepassen. Zoals ik heb gedaan voor de huisstijl van Green Earth Hospitalty en in de uitingen van Het Fotolokaal.
Kijk voordat je de kleuren gaat bepalen ook altijd goed naar wat anderen in jouw sector doen, en doe er je voordeel mee. Soms is het nodig om juist een andere kleur te kiezen dan de concurrentie. In de hoveniersbranche bijvoorbeeld heeft groen de overhand. Je kunt dan kiezen om mee te gaan met deze tendens. Óf je kiest voor een afwijkende kleur. Een ander voorbeeld is de geneesmiddelenindustrie, waar je voornamelijk blauw- en paarstinten ziet. Wat als je dan voor feloranje gaat, zoals ik bij NL Pharma deed? Precies, dan val je op!
Handige kleurtool
Leg je kleuren vast
Heb je je kleuren bepaald, dan is het belangrijk om ze vast te leggen in een brandbook. Dit doe ik altijd standaard voor mijn klanten wanneer ik een nieuwe visuele identiteit voor ze heb gecreëerd. Een brandbook zorgt ervoor dat je je huisstijl makkelijker kunt bewaken en dat de kleur bij elk nieuw ontwerp – of het nou online of offline is – hetzelfde overkomt. Want je beeldscherm maakt gebruik van rgb-kleuren (rood, groen en blauw), ook wel webkleuren genoemd, terwijl print vaak in CMYK is (Cyaan, Magenta, Yellow en Key, dat voor zwart staat). De kleuren die je op je scherm ziet kunnen sterk afwijken van het uiteindelijke drukwerk. Daarom is het belangrijk dat de verschillende kleursoorten goed met elkaar matchen.
CMYK of PMS?
Als je gaat drukken, gebruik je bestanden van het CMYK-kleurmodel of PMS (Pantone Matching System). Printers en drukpersen werken alleen maar met CMYK-kleuren, ook wel proceskleuren genoemd. Dit type drukwerk (fullcolour) is goedkoper, maar niet alles is mogelijk in CMYK. Een speciale fluor- of goudtint drukken kan bijvoorbeeld niet. Ook uitgesproken oranjekleuren zijn moeilijk op te bouwen in CMYK. En met PMS kan dat wel. De zogenaamde Pantone-kleuren hebben elk een nummer dat je kunt terugvinden op een speciale kleurenwaaier. Drukkers kennen het ‘recept’ van deze kleuren en mengen de inkt tot exact de juiste kleur. Het voordeel van deze drukmethode is dus de kleurgarantie, maar de drukkosten zijn hoger. PMS wordt vaak voor eenvoudig drukwerk met maar één of twee kleuren gebruikt.
Heb je door het lezen van dit artikel zin om met kleuren aan de slag te gaan? Op Coolors.co vind je veel inspiratie. Je kunt er bovendien de (web)kleur van je eigen huisstijl onder de loep nemen met de Color Picker. Je krijgt allerlei variaties en combinaties te zien, hoe kleurenblinden jouw kleur waarnemen én welke tinten in andere systemen (zoals Pantone en RAL) ’m het beste benaderen.
Geïnteresseerd?
Heb je een nieuwe huisstijl nodig en ben je benieuwd naar welke kleuren én vormen goed bij jouw merk passen? Neem dan contact met me op, ik help je graag met het ontwikkelen van een complete huisstijl die jouw bedrijf onderscheidt van de rest.